Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o rzeczach znalezionych oraz ustawy - Kodeks cywilny. Zmiany dotyczą m.in. kompetencji starostów w tym zakresie.
„Projekt przewiduje usprawnienie postępowań dotyczących rzeczy znalezionych. Chodzi także o skrócenie terminów i zapewnienie większego bezpieczeństwa danych osobowych w tym zakresie. Nowe przepisy ułatwią również współdziałanie urzędów oraz zredukują obciążenia administracyjne” – wskazano w komunikacie wydanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
Zgodnie z proponowanymi przepisami, postępowanie dotyczące rzeczy znalezionych będzie prowadził starosta właściwy dla miejsca znalezienia rzeczy. Według obecnych przepisów właściwy jest starosta według miejsca zamieszkania znalazcy lub miejsca znalezienia rzeczy. Jak zaznaczono, nowe rozwiązania będą znaczącym ułatwieniem dla obywateli, którzy zazwyczaj poszukują rzeczy w miejscu ich zgubienia.
Projekt zakłada również nowe zasady postępowania z dokumentami zawierającymi dane osobowe.
„Wprowadzony zostaje obowiązek przekazania takich dokumentów do starosty. Starosta będzie miał możliwość zniszczenia takich dokumentów, jeżeli nie uda się ustalić ich właściciela. Nie będzie możliwości przejścia własności takich dokumentów na znalazcę” – wskazano.
Jak zaznaczono w komunikacie, nowe przepisy wprowadzają wydłużony termin odebrania rzeczy zgubionej w budynku użyteczności publicznej. Zamiast trzech dni będzie 30 i dopiero po tym czasie właściwy zarządca będzie zobowiązany niezwłocznie przekazać rzecz właściwemu staroście.
„Wydłużenie terminu do miesiąca znacząco zwiększy skuteczność odzyskiwania zagubionych przedmiotów” – wskazano.
Projekt zakłada również zmiany terminów dotyczących nabycia własności przez znalazcę. Będą one wynosiły do 6 miesięcy – gdy właściciel jest znany i do 12 miesięcy – gdy właściciel jest nieznany, a wezwania dokonano na tablicy ogłoszeń.
Z roku do sześciu miesięcy od dnia znalezienia rzeczy zostanie skrócony termin poszukiwanie właściciela w przypadku, gdy nie można doręczyć wezwania do odbioru rzeczy osobie uprawnionej lub osoba ta jest nieznana. Poszukiwania będą realizowane poprzez wywieszenie wezwania na tablicy ogłoszeń. W projekcie zrezygnowano z obowiązku ogłoszeń w prasie. Nadal pozostanie obowiązek publikacji ogłoszenia w BIP.
Nowe przepisy zakładają podniesienie do ok. 230 zł limitu wartości rzeczy drobnych np. czapka, parasolka oraz kwoty znalezionych pieniędzy, w odniesieniu do których ustaje obowiązek ich oddania właściwemu staroście. Kwota ta ma być waloryzowana.
Jak wskazano w komunikacie, przyjęte rozwiązania mają wejść w życie po 3 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
mr/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz