Zamknij

Radomsko doczeka się pełnej obwodnicy – rusza największa inwestycja drogowa ostatnich lat

Paweł AulichPaweł Aulich 23:11, 20.12.2024 Aktualizacja: 07:26, 21.12.2024
Skomentuj fot: Starosta Radomszczański Łukasz Więcek, Wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Łódzkiego Magdalena Spólnicka, Przewodniczący Rady Miejskiej w Radomsku Rafał Dębski fot: Starosta Radomszczański Łukasz Więcek, Wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Łódzkiego Magdalena Spólnicka, Przewodniczący Rady Miejskiej w Radomsku Rafał Dębski

Mieszkańcy Radomska i okolic mogą wreszcie odetchnąć z ulgą – zapadły kluczowe decyzje w sprawie budowy długo oczekiwanej obwodnicy miasta. Inwestycja, która przez lata była obiektem marzeń i wielokrotnie podejmowanych starań, otrzymała w końcu zielone światło wraz z podpisaniem planu inwestycyjnego przez Ministerstwo Infrastruktury. Jak zapewniają przedstawiciele władz samorządowych, to moment przełomowy dla Radomska, które od lat zmaga się z problemem uciążliwego ruchu ciężarowego w centrum miasta.

440 milionów złotych na realizację marzeń

Wartość inwestycji szacowana jest na imponujące 440 milionów złotych, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) już dzisiaj ogłasza przetarg w systemie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że jeden wykonawca będzie odpowiedzialny za całość prac – od stworzenia projektu po oddanie drogi do użytku. Proces wyboru wykonawcy ma zakończyć się na początku 2025 roku, a budowa potrwa maksymalnie do 2030 roku

Ogłosiliśmy przetarg na projekt i budowę obwodnicy Radomska. Oznacza to, że z centrum tego blisko 45-tysięcznego miasta wyprowadzimy ruch tranzytowy, a w szczególności liczne samochody ciężarowe. Przejeżdżają one przez Radomsko, kierując się w stronę usytuowanych na obrzeżach miasta zakładów przemysłowych i centrów logistycznych. Sytuacja, gdy w ścisłym centrum miasta krzyżują się dwie drogi krajowe - nr 42 wschód-zachód i nr 91 północ-południe) powoduje, że w godzinach szczytu komunikacyjnego śródmieście zostaje zablokowane. Budowa nowej obwodnicy ma temu zaradzić.

- informuje 20 grudnia 2024 roku na swojej stronie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

Trzy odcinki, jeden cel

Obwodnica Radomska to kompleksowy projekt składający się z trzech odcinków:

  • Od ronda na ul. Narutowicza (Blok Dobryszyce) w kierunku Kietlina – odcinek kluczowy dla wyprowadzenia ruchu na południe.
  • Od ronda na ul. Brzeźnickiej do nowego ronda między Folwarkami a DK91Wartą – strategiczna część na trasie DK42 i DK91.
  • Przebudowa istniejącej drogi przed rzeką Wartą oraz mostu – fragment niezbędny do połączenia i domknięcia „pierścienia” wokół miasta.

Każdy z tych odcinków przyczyni się do usprawnienia ruchu, zmniejszenia natężenia pojazdów w centrum i poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Fragmenty briefingu prasowego, który odbył się w piątek rano w Starostwie Powiatowym w Radomsku:

[ONNETWORK_VIDEO_ID]6[/ONNETWORK_VIDEO_ID]

Korzyści dla mieszkańców i kierowców

Realizacja obwodnicy oznacza nie tylko płynniejszy ruch tranzytowy, ale także znaczną poprawę jakości życia mieszkańców. Przez lata Radomsko było dosłownie rozjeżdżane przez tiry, co negatywnie wpływało na komfort życia i bezpieczeństwo na drogach. Dzięki obwodnicy ciężki ruch zostanie wyprowadzony poza miasto, co przełoży się na mniejsze zanieczyszczenie powietrza, redukcję hałasu i poprawę warunków komunikacyjnych.

Przedstawiciele władz samorządowych zgodnie zaznaczają, że obwodnica to inwestycja priorytetowa, ale nie jedyna w regionie. W planach jest także poprawa infrastruktury wzdłuż DK42 – drogi łączącej Radomsko z Przedborzem. Władze zapowiadają realizację szeregu działań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa, w tym budowę nowych chodników, doświetlenie przejść dla pieszych i modernizację problematycznych odcinków. Szczegóły inwestycji podaje GDDKiA:

Obwodnica Radomska w ciągu dróg krajowych nr 91 i 42 będzie miała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu po 3,5 m szerokości każdy i utwardzone pobocza szerokie na 0,75 m. Będą mogły poruszać się po niej wszystkie dopuszczone do ruchu pojazdy, jako że dopuszczalny nacisk na oś będzie wynosił 11,5 tony. Długość nowej trasy to niemal 11,7 km, z czego blisko 6 km to odcinek DK42. Resztę stanowi fragment DK91, przy czym 2,5 km to część budowana poza miastem, a blisko 3,5 km to fragment miejski.  

 

Obwodnica Radomska to inwestycja nie tylko dla obecnych mieszkańców, ale także dla przyszłych pokoleń. Nowoczesna infrastruktura drogowa otworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego, a także przyczyni się do wzrostu atrakcyjności regionu dla inwestorów. Jak podkreśliła podczas briefingu prasowego Wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Łódzkiego Magdalena Spólnicka:

„Dziś tak naprawdę finalizuje się oczekiwana i wyczekiwana przez mieszkańców. Jedna z kluczowych, a może i najważniejsza inwestycja drogowa ostatnich lat.”

Dla mieszkańców i władz to symboliczne zakończenie wieloletnich starań i początek nowego rozdziału w historii regionu. Budowa obwodnicy to dowód na to, że wytrwałość i współpraca między rządem i samorządami przynoszą wymierne efekty.

[ZT]17418[/ZT]

Dołącz do nas na Facebooku!Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i fotorelacje. Jesteśmy tam, gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%