Szef MI odniósł się w ten sposób do głośnych w lokalnym środowisku głosów krytykujących rozpoczętą już inwestycję: trwa stopniowe wyburzanie dotychczasowego częstochowskiego dworca, który w perspektywie II połowy 2027 r. ma zostać zastąpiony nowym obiektem.
Częstochowa zasługuje na nowoczesny, funkcjonalny dworzec, a nie próby modernizowania czegoś, co nie spełnia kryteriów i oczekiwań nowoczesnej kolei XXI wieku - ocenił w środę w tym mieście minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Sprawę poruszył podczas środowego briefingu Klimczaka w Częstochowie Włodzimierz Gidziela z Towarzystwa Przyjaciół Częstochowy, jeden ze zwolenników zachowania dotychczasowego obiektu. Gidziela przekonywał m.in., że tamtejszy dworzec - jak zaznaczył, będący ikoną postmodernizmu - był źle zarządzany i utrzymywany, a teraz jest niszczony.
Społecznik powątpiewał w odpowiednie utrzymanie nowego obiektu przez PKP SA w przyszłości i krytykował budowę dworca o mniejszej, niż dotąd skali. - Zamiast dworca, kiedy tu mówimy o naszych aspiracjach, buduje nam się przystanek kolejowy, który może być w większym miasteczku powiatowym, ale nie w mieście Częstochowa - stwierdził Gidziela.
W odpowiedzi Klimczak powołał się na dotychczasowe analizy i inne działania zarządcy kolejowych nieruchomości, spółki PKP SA, ale też swoje doświadczenia. Jak podkreślił, konieczna była modernizacja, przebudowa czy wybudowanie od nowa częstochowskiego dworca, ponieważ nie spełniał on podstawowych funkcji.
- Ogłoszono konkurs zarówno na modernizację, przebudowę jak i wybudowanie od nowa. Na przebudowę w konkursie nie zgłosił się nikt, ponieważ nikt nie widział sensu przebudowywania tego obiektu. Wybudowanie go od nowa jest tańsze niż modernizacja - wybił minister.
Podkreślił, że dworzec w Częstochowie zna doskonale. - Jestem waszym sąsiadem z woj. łódzkiego. Niejednokrotnie korzystałem, przez wiele lat, z tego dworca i wiem, jaki był niefunkcjonalny - zastrzegł.
- To, że jest grupa osób, która uważa, że wszystko było w porządku, obiekt był piękny, spełniał swoje funkcje, nie zmienia faktu, że zarówno poprzednicy, jak i nowe władze PKP SA dążą do tego, żeby zarówno częstochowianie jak i osoby, które przyjeżdżają do Częstochowy, miały obiekt, który zasługuje na ich uwagę i odpowiada na oczekiwania dotyczące jego funkcjonalności najemców, którzy powinni tam z chęcią wynajmować powierzchnię - wskazał Klimczak.
Zapewnił, że śledzi wiele dyskusji w Polsce, jak powinny wyglądać poszczególne dworce kolejowe, czy zachowywać ich pierwotną tkankę, czy je przebudowywać i - jak ocenił - zawsze uzyskiwany jest kompromis, decyzja najlepsza z punktu widzenia mieszkańca, kolejarza, podmiotów gospodarczych: wszystkich zainteresowanych.
- I przede wszystkim gospodarność. Zapewniam, że jednym z podstawowych czynników, które wpływały na decyzję władz PKP i poprzednich, i obecnych jest właśnie gospodarność, funkcjonalność tego obiektu. Racja jest po stronie tych, którzy uważają, że Częstochowa zasługuje na nowoczesny, funkcjonalny dworzec, a nie próby modernizowania czegoś, co nie spełnia kryteriów i oczekiwań nowoczesnej kolei XXI wieku - zakończył Dariusz Klimczak.
Konkurs na koncepcję architektoniczną nowego częstochowskiego dworca i jego otoczenia PKP SA rozstrzygnęły w 2019 r. Wpłynęły wówczas 23 prace. Zwyciężyła koncepcja zespołu: Top Projekt Marek Wawrzyniak (Rybnik), And Studio (Paryż) i Studio Antonini (Paryż).
Projekt budowlany, na podstawie którego zamówiono budowę, powstał w 2021 r. Zakłada on budowę pasażu nad peronami, wspartego z dwóch stron przeszklonymi miejscami obsługi, a także budowę węzła przesiadkowego po zachodniej stronie torów, od strony Placu Rady Europy.
Węzeł ma utworzyć przedłużona na południe zachodnia "podpora" dworcowego pasażu. Wzdłuż tego budynku powstanie 14 stanowisk autobusowych, z których wjazd i wyjazd poprowadzi od Ronda Konstytucji.
[ZT]25116[/ZT]
Po wschodniej stronie dworca znajdzie się pawilon z funkcjami obsługi pasażerów. Stanie tam też wieża zegarowa, nawiązującą do dawnego dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który miał taką konstrukcję. Funkcja handlowa zostanie umieszczona w pasażu nad peronami.
Przebudowę dworca Częstochowa Główna PKP SA przewidywały w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-23. Problemem okazały się procedury, w tym postępowanie o wpis zaprojektowanego przez Ryszarda Frankowicza i otwartego w 1996 r. postmodernistycznego obiektu (który okazał się niefunkcjonalny i przewymiarowany) do rejestru zabytków.
W kwietniu 2024 r. umorzone zostało ostatecznie postępowanie konserwatora zabytków. W listopadzie ub. roku Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej umieściło inwestycję na liście projektów do finansowania z programu unijnego FEnIKS 2021-27. W przetargu wiosną br. wybrano wykonawcę: firmę Texom z Krakowa. Podpisana w kwietniu br. umowa opiewa na 119 mln zł brutto.
[ZT]25129[/ZT]
(PAP)
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz