Tegoroczna edycja programu zakłada m.in. naukowe eksperymenty, doskonalenie szkół, wsparcie cyfrowe i diagnozę przedszkolaków. Dodatkowo powstać ma także „Alfabet Ruchowy”, czyli program kształtowania fundamentalnych umiejętności ruchowych z systemem diagnozy i oceny postępów u nauczycieli, dzieci i rodziców.
Projekt realizowany jest przez warszawską AWF we współpracy z resortem nauki. Celem programu jest poprawa ogólnego zdrowia i kondycji fizycznej dzieci w Polsce, co może mieć pozytywny wpływ na ich dobrostan i codzienne aktywne zachowania.
Jak wynika z raportu podsumowującego ubiegłoroczne działania programu zaprezentowanego we wtorek, w trakcie jego trwania prowadzono prace m.in. nad opracowaniem testów fundamentalnych umiejętności ruchowych, wdrożeniem aplikacji mobilnej wykorzystującej AI do oceny jakości wykonywania ćwiczeń i wprowadzeniem „Paszportu dla zdrowia”.
Autorzy badania zwrócili uwagę na to, że potrzebne jest ukierunkowanie dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym, kiedy poziom ich motywacji jest wysoki, a która dynamicznie spada w drugim etapie. Eksperci zaznaczyli, że często „uczeń na lekcji jest niemy, wykonuje jedynie polecenia nauczyciela, a procesowi nie towarzyszy refleksja”.
Podczas konferencji nie tylko podsumowano edycję 2024, ale również zaprezentowano kompleksowy program działań na 2025 rok, obejmujący:
• Innowacyjne eksperymenty naukowe – metody rozwijania zdolności motorycznych dzieci i młodzieży;
• „Alfabet Ruchowy” – program kształtowania fundamentalnych umiejętności ruchowych z unikalnym systemem diagnozy;
• Program doskonalenia szkół – wyróżniający placówki promujące aktywny styl życia;
• Zintegrowane wsparcie cyfrowe – rozwój aplikacji AI monitorujących rozwój fizyczny uczniów;
• Raport „Bariery aktywności” – analiza przeszkód w uczestnictwie dzieci w sporcie wraz z rekomendacjami;
• Diagnozę przedszkolaków – ocena wzrostu, masy ciała oraz ryzyka wad postawy.
Pierwsza edycja projektu odbyła się w 2021 r., a jej bezpośrednim celem było wówczas ograniczenie negatywnych skutków pandemii. W kolejnym roku obok realizacji szkoleń dla nauczycieli oraz zajęć pozalekcyjnych w „Sport Klubach” wdrożono pierwsze w Polsce narzędzie do oceny fundamentalnych umiejętności ruchowych w sporcie.
W 2023 roku natomiast projekt ewaluował w kierunku działań profilaktycznych, upowszechniających potrzebę regularnej aktywności fizycznej dzieci i młodzieży oraz budowania świadomości w zakresie korzyści, jakie przynosi regularna aktywność fizyczna.
W sumie, od początku trwania programu przeszkolonych zostało kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli; ponad 500 tys. uczniów uczestniczyło w zajęciach Sport-Klubów; prawie połowa zajęć prowadzona była w klasach 1-3 szkół podstawowych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej; 39 proc. uczniów uczestniczących w programie to uczniowie ze szkół wiejskich.
[ZT]20499[/ZT]
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu spotradomsko.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz