Zamknij

Nowacka: rozpoczynamy konsultacje ws. profilu absolwenta

21:57, 27.09.2024 PAP Aktualizacja: 12:39, 28.09.2024
Skomentuj PAP PAP

Ministerstwo Edukacji Narodowej, zapowiadając reformę edukacji, wskazywało, że punktem wyjścia do zmian ma być opracowanie wspólnie z Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE) profilu absolwenta polskiej szkoły.

Otwieramy ważną dla nas debatę o profilu absolwenta, dialog społeczny wokół tego, jak powinna wyglądać polska szkoła - zapowiedziała w piątek minister edukacji Barbara Nowacka. W konsultacjach, które potrwają do 31 października, każdy może wziąć udział.

Jak zaznaczyła podczas konferencji prasowej ministra Nowacka, "dziś otwieramy ważną dla nas debatę" ws. profilu absolwenta.

Poinformowała, że założenia przygotowane przez IBE rozpoczynają dialog społeczny wokół tego, jak powinna wyglądać polska szkoła. Zaznaczyła, że mowa o rozwiązaniach fundamentalnych i "odpowiedzi na najważniejsze pytanie", tzn. po co jest szkoła, jakie kompetencje mają mieć młodzi ludzie, w jaki sposób i jaką wiedzę mają zdobywać.

"Czyli tak naprawdę, kogo oczekujemy, że polska szkoła będzie wypuszczała do dorosłego życia i na rynek pracy" - zaznaczyła.

Przypomniała, że MEN planuje na 2026 r. reformę podstaw programowych, systemu kształcenia i tego, na co będzie kładziony nacisk. Zaznaczyła, że kluczową rozmową jest ta o profilu absolwenta.

Podkreśliła, że absolwent i absolwentka polskiej szkoły muszą mieć trzy podstawowe umiejętności: wiedzę, kompetencje i sprawczość.

"Wokół tej triady chcemy teraz konsultować propozycje wypracowane przez Instytut Badań Edukacyjnych" - zapowiedziała i zaprosiła wszystkich do udziału w dyskusji.

Zaznaczyła też, że programy dwóch nowych przedmiotów, które mają wejść do szkół od 1 września 2025 r., tj. edukacji obywatelskiej i edukacji zdrowotnej, będą tworzone na podstawie tej triady i z dużym naciskiem na edukację praktyczną, bo tej brakuje w polskiej szkole.

Wiceszefowa MEN Katarzyna Lubnauer powiedziała, że wymienione kompetencje są niezbędne do dalszego rozwoju uczniów. Podkreśliła m.in., że sprawczość jest ważna w przyszłym świecie.

Poinformowała, że obecnie omawiany jest profil absolwenta przedszkola i szkoły podstawowej. Przy jego formułowaniu korzystano z wyników badań naukowych, doświadczeń innych krajów i praktyków. Dodała, że wraz z wizją absolwenta tworzone są również rozwiązania, w jaki sposób tę wizję wdrożyć.

Wicedyrektor IBE Tomasz Gajderowicz powiedział, że przy tworzeniu "pierwszego dokumentu wizyjnego" bazowano m.in. na badaniach i doświadczeniach państw, które wprowadziły udaną reformę edukacji, tzn. taką, która sprawiła, że polepszały się nie tylko wyniki uczniów, ale też ich dobrostan.

Zapytany przez PAP, w jakiej formule i do kiedy potrwają konsultacje, odparł, że przeprowadzi je Fundacja Stocznia, czyli "organizacja o niezwykle dużym doświadczeniu w procesie konsultacji społecznych".

Fundacja Stocznia poinformowała na stronie, że konsultacje potrwają od 27 września do 31 października. Zaplanowano sześć spotkań stacjonarnych i 14 online.

Szczegółowy harmonogram jest na stronie: https://stocznia.org.pl/2024/09/25/ruszaja-konsultacje-spoleczne-dot-profilu-absolwenta-i-absolwentki-wez-udzial-by-wplynac-na-przyszlosc-edukacji-w-polsce/. (PAP)

pak/ joz/ amac/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%