Zamknij

Miasta coraz bardziej przyjazne rowerzystom

13:38, 18.06.2023 PAP Aktualizacja: 12:51, 19.06.2023
Skomentuj PAP PAP

Jak wynika z opracowania, polskie miasta prowadzą prace, które ściśle związane są ze zwiększaniem komfortu osób poruszających się na alternatywnych środkach transportu. W ostatnich pięciu latach przybyło ponad 350 km nowych dróg rowerowych. W 2022 roku na pierwszy plan wysunęły się Kielce i Kraków, które znacznie zwiększyły budżety na ten cel. Prawdziwą rowerową rewolucję przeprowadziły Gliwice, gdzie jeszcze w 2018 roku długość dróg rowerowych wynosiła zaledwie 39,4 km, a w minionym roku było to już ponad 126 km.  

Od kilku lat realizowany jest program zachęcający włodarzy do planowania i budowania obwodnic rowerowych dających możliwość ominięcia miasta przyjazną drogą. Dobrym przykład dał Białystok, który już posiada sieć dróg wzdłuż obwodnicy śródmiejskiej. We Wrocławiu realizowana jest Promenada Krzyżacka, czyli południowa obwodnica rowerowa. Gdynia jest na etapie projektowania tzw. ekostrad stanowiących połączenia międzydzielnicowe. Katowice i Sosnowiec w kooperacji z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią planują drogi rowerowe o charakterze metropolitalnym. Radom ma plan Zielonej Velostrady, który jest częścią planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. 

Autorzy raportu podkreślają, że nie tylko urzędnikom zależy na poprawie sytuacji cyklistów. Niemal w każdej miejscowości lokalne społeczności aktywnie oddawały głosy w budżetach obywatelskich na projekty dla rowerzystów. Największe zaangażowanie społeczne odnotowano we Wrocławiu, Szczecinie, Kielcach i Poznaniu. W tych miastach od 20 do 29 proc. wszystkich projektów stanowią te dedykowane osobom poruszającym się na jednośladach.  

Publiczny dostęp do rowerów jest jednym z udogodnień, jakie przygotowało dla mieszkańców i turystów większość miast. W 2022 roku system zainaugurowały Kielce i Szczecin. W ujęciu globalnym najsprawniej funkcjonują programy we Wrocławiu i Poznaniu, gdzie dostępność rowerów na jednego mieszkańca jest największa. Stolica Dolnego Śląska może przy tym poszczycić się jedną z najlepiej rozbudowanych sieci stacji w kraju, tam chętni na jazdę nie mają problemu z wypożyczeniem interesującego ich modelu. Klasyczne dwa kółka stanowią podstawę oferty niemal każdego z programów, ale można wypożyczać także wersje typu tandem, cargo, dziecięce lub z fotelikami. Coraz bardziej popularne stają się rowery elektryczne, które oferują Warszawa, Wrocław, Poznań, Kielce i Kraków. 

Zdecydowana większość miast wprowadza rozwiązania mające na celu zachęcenie rowerzystów do jazdy - czytamy w raporcie. Możliwość bezpłatnego zabrania roweru do komunikacji publicznej to niemal standard; wyjątek stanowią jedynie Toruń i Częstochowa, gdzie cykliści muszą liczyć się z dodatkowymi opłatami. Wśród pożądanych udogodnień są także stacje napraw rowerów. W tym przypadku prym wiedzie Warszawa, pozostawiając inne miasta daleko w tyle. Ciekawą innowacją są totemy informujące, z jaką prędkością jechać, aby trafić na zieloną falę bądź sygnalizacje wykrywające ruch rowerzystów. 

Analizując dane z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji, autorzy raportu oceniają, że w ostatnich pięciu latach poprawiło się bezpieczeństwo cyklistów. Liczba wypadków z ich udziałem zmniejszyła się o 6,77 pkt. proc. Średnio w analizowanych miastach dochodzi do mniej niż jednego wypadku na 1000 mieszkańców. Najgorzej pod tym względem wypada Wrocław, gdzie w 2022 r. wydarzyło się 530 zdarzeń drogowych oraz Częstochowa – 150 zdarzeń. W obu tych miastach obserwuje się niekorzystną tendencję wzrostową. 

Nie tylko budowa nowych dróg czy możliwość skorzystania z roweru miejskiego mają znaczenie dla "zielonej" komunikacji publicznej. Konieczne jest przyjrzenie się problemowi przez włodarzy w sposób gruntowny. Utrzymanie czystości i regularne odśnieżanie tras, stawianie stacji naprawczych, stojaków rowerowych, a nawet organizacja eventów mających na celu propagowanie ekologicznych środków transportu to jedne z wielu zadań, jakie stoją przed rządzącymi - konstatują autorzy raportu. 
 

Zachęcamy do przeczytania całego raportu na stronie internetowej:  www.centrumrowerowe.pl/blog/miasta-dla-rowerzystow/

 

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

kolarkakolarka

0 0

Gdzie można znaleźć link do tego raportu? 12:13, 19.06.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%